Tredje dagen i Israel

| 2013-10-18 14:39:50

Tyvärr hade jag stora problem med att försöka få tag i internet den resterande veckan i Israel, jag kämpade i timmar varje dag utan resultat! Under den närmsta tiden kommer jag lägga upp lite filmklipp från resan så ni som är nyfikna kan följa vad vi gjorde:).

Dag tre
Vilken dag! Vi började tidigt i morse med en bussresa till Ceasarea Filippi och Banjas nationalpark platsen där Jesus frågade sina lärjungar vem de säger att han är och Petrus svarar att han är Messias . Vi fick se tempelruinerna från den plats där man tillbad Guden Pan. Efter att ha beskådat detta så gick jag Hanna och David ner till en liten bäck, eller vad man nu kallar det för. Vi ville absolut provasmaka vattnet ur den eftersom det var källvatten och därmed är bland det renaste man kan dricka. Vill ni veta vad vi tyckte om vattnet? Ja, då får ni kolla på videon här nedan ;).

Vi begav oss sedan upp för en hel massa kringel krokiga vägar upp på Golanhöjderna. När vi klev av bussen på berget och kände de något svala vindarna dröjde det inte länge innan vi hörde den första smällen, det lät ungefär som åsksmällar. Väl uppe på toppen vid skyttegravarna kunde vi se rökpelare och hur det med jämna mellan rum blixtrade till strax innan en smäll kom. Det var så oerhört gripande att stå där, bara några kilometer från inbördeskriget och veta att det som vi ser visas hemma på nyheterna. Jag kan inte rätta ord eller förklara mina känslor kring allt ihop. Men det var så gripande men samtidigt svårt att ta in och förstå att det verkligen händer.

En stund senare satt vi alla samlade på en pizzeria i en stad en bit bort. Vi betalde ca 80 kr för pizzor i barnstorlekar. Det var gott, men vi konstaterade vid mitt bord att det var väldigt lite mat för pengarna. Mitt under diskussionen slår tanken mig, att det är pinsamt hur vi kan sitta här och klaga på något så oväsentligt som storleken på våra pizzor och under tiden finns det människor som kanske har mist nära och kära, sett sina hus bli förstörda av de bomber vi hörde och såg röken från.

Ja, som ni förstår så har den här dagen gjort ett stort intryck på mig. Igår kväll när farfar (Börje Claesson) sa att golanhöjderna är nummer ett för honom på dessa resor så kunde jag inte riktigt förstå. Jag trodde väl aldrig att den här dagen skulle beröra så djupt.

Efter maten åkte vi upp till det bergen Peace Vista där det i bibeln står om hur de onda andarna i två besatta men for i ett gäng svin som sedan störtade ner i sjön. Det var helt klart bland den vackraste plats vi varit på hittills. Var man än tittade såg det ut som ett vykort. Helt fantastiskt!

Ikväll vid när solens varma strålar målade bergen runt om oss helt gyllene, strax innan den gick ner fick jag äntligen möjlighet att få hoppa i Genesaretsjö! Det var så härligt, minst 25 grader varmt. Att det går alldeles utmärkt att fiska här kan jag absolut förstå då det var massor med småfisk runt trappan där jag klev ner i vattnet!

Imorgon är det dags för att packa väskorna och bege oss vidare. Vart vi flyttar får ni läsa om imorgon kväll ;)