Evangelist bloggen

På evangelist bloggen får du Kanal10s evangelister i deras vardag och tjänst.

Känslostyrd eller beslutsam

Av Martina Claesson | sep 22, 2016

Gud är en principfast gud, han är karaktärsfast. Därför tror jag även att vi också behöver vara det. Jag har precis kommit ur en lång säsong där Gud har utmanat mig och prövat hur pass han kan räkna med mig även när alla mina känslor inte är i schack.

Jag tror att det är viktigt att analysera sig själv, hur man mår och känner. Vi är ju Guds tempel och behöver vara rädda om oss själva för att inte slita ut oss. Frågan är däremot om vi inte har börjat känna efter lite för mycket inom områden som egentligen helt borde utesluta våra känslor. När det exempelvis kommer till att bygga Guds rike och att tjäna i sin hemförsamling, eller när vi bör öppna vårt hem för någon annan.

I lovsången Jesus har gjort allt sjunger vi, Jesus har gjort allt priset är betalt, han lossat mig från syndens band, Han gjort mig vit som snö. Jesus död och uppståndelse är ofta vår referenspunkt till att Gud gjort och gett allt för oss. Därför är det anmärkningsvärt att David i psalm 57 skriver Jag ropar till Gud, den högste, till Gud som gör allt för mig, redan långt innan Jesus kom för att dö för våra synder. David tillräknade Gud att redan ha gjort tillräckligt för honom och han visste att han kunde räkna med Gud.

Jag vet inte hur det är med dig, men jag kan ärligt erkänna att jag stunder genom mitt liv har satt Gud mot ett ultimatum. Jag har försökt deala till mig hans ingripande, ”om jag gör det här, så gör du det här”. Eller ännu värre, ”jag gör det du vill om du först hjälper mig med det här”.

Sanningen är att det Gud har gjort för mig är mer än nog för mig på ett sånt sätt att även om han aldrig mer gör något för mig igen, så borde jag ställa upp för honom. Inte utifrån tvång, utan utifrån kärlek och tacksamhet. Därför tror jag som sagt att Gud ibland testar oss genom säsonger för att kolla vart våra hjärtan är. Är vi totalt känslostyrda, eller håller vi ut trots att vi varken känner för det eller har passion? Ibland måste man bara bestämma sig för vad som gäller, utan att känna efter.

Aktuella bloggar