Kanal10 bloggen

På kanal10 bloggen får du se vad som händer barkom scenen bland Kanal10s medarbetare och arbete. Flera av Kanal 10s medarbetare bidrar i denna blogg.

Hur ska vi göra Guds vilja när känslorna drar iväg?

Av Sara Yonadam | jan 05, 2017
Känslor är viktiga, men hur mycket ska känslor påverka oss?
Alla har vi väl varit med om att få ett tilltal från Gud om något vi ska göra och i början är vi entusiastiska men efter ett tag, "när dammet lägger sig", kanske känslorna inte längre är helt i linje med det Gud har sagt. Så hur ska vi förhålla oss till livet då? Ska vi följa känslorna eller ska vi alltid gå emot känslorna?

Jag blev frälst när jag var 15 år gammal och hade på den tiden stora problem med ångestattacker, panikångest och depression, och jag förstod snabbt att om mitt kristna liv skulle drivas av känslor, så skulle det kunna hamna i vilket dike som helst. När jag var inspirerad och entusiastisk var det sådan nåd över allt jag gjorde, men när jag plågades av deprimerande känslor och tankar så kunde jag bli helt lamslagen av fruktan. 

Så jag började tillämpa en princip som har följt med mig ända sedan dess, och som jag gett som råd till människor under årens gång: "När du tvivlar, fortsätt bara att göra det som Gud sist sa till dig när du hörde Hans röst på ett tydligt sätt." 
Hur tillämpar jag detta praktiskt?
1. Genom att noggrant ge akt på vad Gud säger när Han talar (Ords 7:24, Job 33:31)
2. Genom att rätta mig efter det Han sagt och inte bara vara "en ordets görare utan också dess görare" (Jak 1:22-23)
3. När jag inte känner Gud nära och känslorna inte är i linje med det senaste tilltalet, så tar jag på mig skygglapparna och säger: "Gud, jag gör det jag tror att Du vill att jag ska göra. OM du vill att jag ändrar kurs, så säg det. Men tills du omdirigerar mig på ett tydligt sätt, kommer jag inte att följa mina känslor, utan det senast hörda tilltal." (5 Mos 5:32)

Självklart är livet mer komplext än så.
Självklart kan Gud omdirigera oss längs vägen, och gör också det.
Självklart verkar Gud i oss både "i ande" men också genom tankar, förnimmelser, och andra "kanaler".

Men jag brukar också säga att känslorna, skapade av Gud, är kryddor i människans liv. De är inte huvudrätten. De är inte tänkta att vara huvudmåltiden. Tänk om vi skulle fylla vår middagstallrik med grillkrydda, vitlökskrydda, söt paprikakrydda, aromatsalt och oregano. Det skulle bli en spännande smakupplevelse! Men inte alls mättande. Inte alls det vi primärt behöver. Inte alls det som är tänkt som middag.
Vi ska inte heller ta bort kryddorna ur den riktiga maten, för kryddorna förhöjer de naturliga smakerna i maten och bidrar till en godare måltid.

"Låt oss inte tröttna på att göra gott, för när tiden är inne får vi skörda om vi inte ger upp."
(Gal 6:9)


Så låt oss. inte. ge upp. Låt oss inte tröttna. Låt oss vara outtröttliga kristna, som med knäna i backen och lyfta händer prisar Gud, och arbetar troget i enlighet med missionsbefallningen, som är alla kristnas grunduppdrag. Vi kommer att få skörda, OM vi inte. ger upp. Och den bästa skörden vi kan få, är människor som får evigt liv genom Jesus. 
Du är ett ljus. Du är en ambassadör för Guds rike. Du är den enda Bibel vissa människor någonsin kommer att ta del av. Och Gud är med dig. Så var du också med Honom. 
President Donald Trump
nov 09, 2016
Mail från en tittare!
okt 17, 2016
Vad som än krävs
okt 07, 2016
Bloggar på kanal10.se
Evangelist-bloggen
Senaste inlägget: 2014-03-13
Kanal10-bloggen
Senaste inlägget: 2017-02-13
Ledaren, programtablån
Senaste inlägget: 2017-03-01
Perspektiv-bloggen
Senaste inlägget: 2016-10-14