Kanal10 bloggen

På kanal10 bloggen får du se vad som händer barkom scenen bland Kanal10s medarbetare och arbete. Flera av Kanal 10s medarbetare bidrar i denna blogg.

När helandet dröjer...

Av Sara Yonadam | apr 21, 2017
... är det lätt att bli frustrerad. Rädd. Arg kanske. Det är lätt att känna sig både nedslagen och övergiven. Övergiven av Gud - finns det någon hemskare känsla?

Ibland är det bra att bli påmind om att vi alla är människor och alla har vi våra kamper att utkämpa, oavsett om vi syns på en plattform, i tv-rutan eller inte. Stormen slår mot både den som byggt sitt hus på klippan och den som byggt det på sand (Matt 7:24-27). Men det är stormen som slår. Inte Gud. Gud slår inte och Han överger inte. Han tillrättavisar, ja, men det gör Han i och från kärlek. Han ÄR kärlek.

Men tillbaka till ämnet. Hur hanterar vi att helande dröjer? I förtvivlan eller i tro? Eller kanske i något som svänger mellan de två.

Igår var vår medarbetare Charlotte Thuresson med i direktsändningen och berättade om den leversjukdom som drabbat henne och som nu nått sin kulmen i att hennes lever är helt slut. Charlotte älskar Gud och har vigt sitt liv till att tjäna Honom tillsammans med sin man och som en underbar förebild för sina barn. Men Charlotte är ett sådant exempel i att vända sig TILL Gud, istället för FRÅN Gud, även när genombrottet dröjer. Hon är övertygad om att helandet redan har börjat, även om det ännu inte visat sig. Hon är övertygad om att Gud tar hand om henne och hennes familj under denna tid, och att hon ska få en ny lever; antingen genom ett under eller genom en transplantation. Och hennes kraft hämtar hon inte från sig själv.

Charlotte är som kvinnan i Ordspråksboken 31 där det står:
"Kraft och värdighet är hennes klädnad, och hon ler mot den dag
som kommer. Hon öppnar sin mun med vishet och har vänlig förmaning på sin tunga. Hon vakar över ordningen i sitt hem och äter ej sitt bröd i lättja. Hennes barn står upp och välsignar henne och hennes man berömmer henne: "Många duktiga kvinnor
har funnits, men du, du överträffar dem alla." Älskvärdhet kan bedra
och skönhet är en vindfläkt, men prisas skall den hustru som fruktar Herren."

Men hur kan kraft och värdighet vara hennes klädnad? Borde hon inte klä sig i säcktyg och aska?
Hur orkar hon le mot den dag som kommer? Borde hon inte begrava sitt ansikte i tårar?
Hur förmår hon tala ord av vishet och vänlig förmaning? Har hon inte rätt att spy ut bitter galla?
Hur står hon ut med allt det ansvar som livet innebär? Har hon inte burit nog?

Nej, du vet, hennes kraft och värdighet kommer inte från det jordiska och köttsliga; den kommer från Gud. Att hon är en älskad dotter som alltid kan hålla sitt huvud högt.
Leendet du ser är inte en verklighetsflykt, utan ett ställningstagande om att "Han är min glädje och min sång".
Förmågan av vishet och vänlighet är en princip att inte låta något stjäla hennes glädje och förmågan att bära ansvar är Guds nåd över hennes liv; en oförtjänt kraft till hjälp i rätt tid (Heb 4:16)


Min vän, jag vet inte vad du går igenom, vilket helande du väntar på. Jag vet inte heller om du har gett ditt liv till Jesus, som är din skapare och därmed den ende som utrannsakar hela dig och kan bota vad som helst.
Men ett vet jag, att alla mänsklighetens sjukdomar lades på Jesus Kristus när han hängde på ett kors. Jag vet att när han, som var fullständigt hel, frisk och syndfri, dog med alla sjukdomar på sig, så bröt han sjukdomarnas makt över varje människa som är i Honom och som sätter sin tro till Honom.

Vi kan inte bestämma över tidsaspekten; NÄR helandet visar sig.
Det vi kan bestämma är vem vi ska sätta vår tro till.
Vem som är vårt hopp. Och om vi ska stå fast vid den bekännelsen, eller om vi ska tröttna och ge upp.
Och när du känner dig trött, vet då, att Guds helige Ande finns där för att andas liv och kraft in i dig.

Och var gärna med oss i förbön för Charlotte. Låt oss tillsammans proklamera helande över hennes lever och tacka Gud för det Han gör i henne.
Vi vill också stå med i dina böneämnen och varje måndag direktsänder vi programmet "Vi ber för dig" dit du gärna får skicka in dina böneämnen, så ber vi för dem tillsammans.

"Lova HERREN, min själ! Hela mitt inre, prisa hans heliga namn!
Lova HERREN, min själ, och glöm inte allt gott han gör - han förlåter dig alla dina synder och botar alla dina sjukdomar, han friköper ditt liv från graven och kröner dig med nåd och barmhärtighet, han mättar ditt begär med sitt goda så att du blir ung på nytt som en örn."


                                    (Psalm 103:1-5)
Utrustade med kraft
maj 11, 2017
President Donald Trump
nov 09, 2016
Bloggar på kanal10.se
Evangelist-bloggen
Senaste inlägget: 2014-03-13
Kanal10-bloggen
Senaste inlägget: 2017-05-11
Ledaren, programtablån
Senaste inlägget: 2017-06-13
Perspektiv-bloggen
Senaste inlägget: 2016-10-14