Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies här. Kanal 10 Media AB policy kring cookies.

Aftonbladets lösnummer-försäljning

| 2013-10-31 17:51:33
I helgen hade Aftonbladet en artikel om Kanal 10. När man läste artikeln fick man nästan uppfattningen att Kanal 10 är den enda medieorganisation i Sverige som behöver ekonomiska medel för sin verksamhet.
Så är det naturligtvis inte. Under de fyra dagar sedan artikeln skrevs har exempelvis Aftonbladet omsatt mer pengar än Kanal 10 omsätter på ett helt år. En stor del av Aftonbladets årsomsättning på drygt två miljarder utgörs i stor utsträckning av lösnummerförsäljning via tidningens högröstade framsidor och löpsedlar. Hur man lyckas bevara sin trovärdighet i denna process är upp till var och en att bedöma.

Sveriges television å sin sida finansierar sin miljardverksamhet via licensavgifter. Alla svenskar som äger en mobil, dator eller tv-skärm debiteras över 2000 kr varje år – vare sig man tittar på tv eller inte. Om detta är omoraliskt eller inte är då och då föremål för debatt.

Kanal 10:s verksamhet finansieras i stor utsträckning via frivilliga gåvor, vilket för övrigt stora delar av den kristna sfärens aktiviteter gör. Det är kanske ovant för Aftonbladet att tänka sig att människor med glatt och frivilligt hjärta delar med sig av sina resurser till verksamheter som man som givare uppfattar som angelägna.
Självklart är det helt ok att samtala om hur Kanal 10 på bästa sätt förvaltar de resurser som ställs till kanalens förfogande. Frågan är bara om Aftonbladets kristendomsfientliga hållning är en bra utgångspunkt för en seriös debatt.
Aftonbladets lösnummer-försäljning